torsdag 27 januari 2011

Vänner och fränder - eller "jag bara måste få skriva av mig lite"

Vänner och fränder

Vänner och fränder de lade om råd
hur de skulle gifta bort sin fränka i år
- Uti rosen, de lade om råd
hur de skulle gifta bort sin fränka i år

"Dig vill vi giva en konungsson till man
som haver mera guld än Lille Roland haver land."

Om lördan o söndan budet utgick
om måndan o tisdan skull' skådas va hon fick

Om onsdan o torsdan blandades vin
om fredan o lördan dracks hedersdagen in

De drucko i dagar, de drucko i två
men inte ville bruden åt sängarne gå

De drucko i dagar, de drucko i tre
men inte ville bruden åt sängarne se

De drucko i dagar, de drucko i fem
men inte ville bruden i sängarne än

De drucko i dagar, de drucko i sju
men inte ville bruden i sängarne nu

De drucko i dagar, de drucko i ni
men inte ville bruden i sängarne i

Då kom där in en liten sjödräng
och han var allt klädd uti blå kjortelen

Han ställde sig vid bordet och talade så:
"Jag ser endast masterna som där gå."

Så lyster det jungfrun åt högan loftet gå
så springer hon den vägen åt sjöastranden låg

Hon sprang uppå stenar, hon sprang uppå tå
men aktade sig väl för böljorna de blå

Så togo de henne i skeppet in
och bjöd henne att dricka både mjöd o vin

"Jag ser, jag ser på dina vita fingrar små
att vigselring ej suttit på dem förrän igår.

Jag ser, jag ser på dina gullgula hår
att brudekrans ej suttit på dem förrän igår.

Jag ser, jag ser på dina snövita bröst
att de aldrig varit någon småbarnatröst."

Så lägger sig jungfrun vid Lille Rolands sida
hon känner sig varken sorgsen eller kvida
- Uti rosen, Lille Rolands sida
hon känner sig varken sorgsen eller kvida

...

Jag bara måste få skriva av mig. Få skriva en text som faktiskt löper. Behöver inte tänka, kan den utantill, får bara skriva ner den i allsköns ro...

En av tvillingarna till den här balladen ska få utrymme senare idag, så analyserar jag båda två i samma text. Visst finns det fler syskon i skaran av dehär än bara en, men jag ska begränsa mig lite. Jag ska skriva den bara för att jag tycker om att skriva text där jag inte behöver tänka. Det får bara flöda. Flow. Är det inte en underbar känsla?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar