tisdag 25 januari 2011

Minnesförlust på djupt vatten

Herr Olof och havsfrun

Herr Olof han sadlar sin gångare grå
han rider den till havsfruns gård
Herr Olof han red, gullsadelen flöt
han sjunker i havsfruns sköt

"Välkommen, välkommen, ung Olof, till mig!
I femton år har jag väntat på dig.
Säg, var är du födder och var är du buren
ja, var haver du dina hovkläder skuren?"

"På konungens gård är jag födder och buren
och där haver jag mina hovkläder skuren.
Där har jag fader, där har jag mor
där har jag syster och bror."

"Men var har du åker och var har du äng
och var står uppbäddad din bruaresäng?
Säg, var haver du din fästemö,
med henne vill leva och dö?"

"Där har jag åker och där har jag äng
och där står uppbäddad min bruaresäng.
Där haver jag min fästemö
med henne vill leva och dö."

"Men hör, riddar Olof, kom följ med mig in
och drick ur min kanna det klaraste vin!
Säg, var är du födder och var är du buren
var haver du dina hovkläder skuren?"

"Här är jag födder, här är jag buren
här haver jag mina hovkläder skuren.
Här har jag fader, här har jag mor
här har jag syster och bror."

"Men var har du åker och var har du äng
och var står uppbäddad din bruaresäng?
Säg, var haver du din fästemö
med henne vill leva och dö?"

"Ja, här har jag åker och här har jag äng
och här står uppbäddad min bruaresäng.
Här haver jag min fästemö
med dig vill jag leva, med dig vill jag dö."

...

Stackars, stackars herr Olof! Han blir förtrollad av havsfrun, förbannad av älvorna och hans mor kastar en förbannelse över hans fästmö, så hon måste bära omkring på deras barn i magen i 7 år och 40 veckor!

Av dessa tre ballader är den sistnämnda den enda som slutar lyckligt. Kanhända beror det på att den stackars herr Olof inte står i rampljuset, utan hans käresta, liten Elin.

Historien här är klar som korvspad. Herr Olof rider till havsfrun, som förälskar sig i honom, bjuder honom en trolldryck så han glömmer vem han är, varifrån han kommer, sin familj, allting. Allt för att få honom att stanna.

Nästan som en kvinnlig version av Näcken.

Nästan.

2 kommentarer:

  1. Det här ju också en som många säkert hört i Gjallarhorns tolkning... Men hur har du råkat skriva ner alla dom här egentligen? :)

    SvaraRadera
  2. Bra fråga... jag tror idén att skriva ner en massa visor och ballader kom då jag blev irriterad på det att jag varit på viskurs och måste sjunga dem om och om igen för att minnas vad jag lärt mig. "Men jag skriver ner dem!" ...sen rullade det bara på, började skriva ner dem som jag kom ihåg dem... är nu uppe i 160 och det bara fortsätter :)

    SvaraRadera