onsdag 26 januari 2011

I helvetet som svan

Herr Holger

Fru Tala hon drömde en dröm om natt
~ Vak upp, här är en god tid ~
Att den rike herr Holger han skulle ge tappt
~ Den rike Herr Holger ~

"Jag drömde, jag drömde om vår gångare grå
han bar dig till tinget, du dödde däruppå!"

"Min kära fru Tala, du säg icke så!
Dina drömmar kan väl vakna om en åtta år."

De stötte på dörren med stänger och spjut
"Är herr Holger därinne så skall han härut!"

Herr Holger han talte till svennarne två
"I läggen gullsadelen på min gångare grå!"

När som de var komna till Köpenhamn
Där ståndar kung Kristian på vitan den strand

"I varen välkommen, herr Holger, till mig.
Herr Holger, herr Holger, det kostar ditt liv!"

Kung Kristian högg så det huvudet av
Så att blodet det neder till fötterna rann

När fru Tala fick se hennes herre var lik
Så domnas hon under scharlakanen vit

Herr Holger begravdes då klockan var tolv
Då klockan var elva så kom han igen

Han knackar på dörren med fingrarne små
"Fru Tala, stig upp, och dra låsen ifrån!"

"Med ingen så haver jag stämma utsatt
och ingen så släpper jag in uti natt!"

"Min kära fru Tala, giv bonden hans ko
för i helvetet är allt så svårt att bo!

Fru Tala, ge Bromman och Skromman igen
ty i helvetet är svårt att brinna för din vän!"

"Nej, om jag så skulle i helvetet som svan
så vill jag ej bliva utfattig försann!

Ja, far du i helvetet med svennarne dina
~ Vak upp, här är en god tid ~
Så kommer jag efter med möarna mina!"
~ Den rike herr Holger ~

...

Såhär 9-tiden på morgonen var min första tanke att skriva balladen om herr Mannelig, som börjar med orden "Bittida en morgon". Men så tidigt är det ju inte. Och jag lovade skriva om den girige herr Holger.

Herr Holger är alltså en skattetjänsteman, som inte är direkt ärlig av sig. Då kungen märker vad han håller på med döms han till döden. Pga sin girighet och falskhet hamnar han i helvetet, och återvänder om natten till sin fru för att varna henne och be henne ge allt han tagit till sina rättmätiga ägare. Fru Tala lever dock hellre i överflöd än i fattigdom, även om hon vet att hon kommer till helvetet för det.

Den mest kända versionen av den här balladen står antagligen den svenska gruppen Garmarna för.


Gruppen har dock valt att redigera balladen så till vida att omkvädet enbart sjungs i första och sista versen. De har också gjort en stor del av balladen väldigt, väldigt snabb, för om allting sjöngs med originalmelodi skulle den bli väldigt lång.

Omkvädena i den här balladen ger något slags sken av falsk säkerhet. "Vak upp, här är en god tid" visar tydligt att man ska tänka "det är ingen brådska med att lämna allt och fly, ingen märker vad jag håller på med", eller dylikt. "Den rike herr Holger" ska ge ett sken av hur mäktig han är. Så står han framför kungen som låter honom avrättas, och var inte så mäktig ändå. Och priset för detta? Han kommer till helvetet.

Nästa ballad säger jag inget annat om än att jag är glad att man numera själv får bestämma vem man ska gifta sig med, om man vill gifta sig alls!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar