måndag 24 januari 2011

Jätten Ramunder och småtrollen

Ramunder

Ramunder vore en bätteri karl
om han hade bättre kläder
Drottningen gav honom kläder så grå
och gamla och slitna de voro
- Detta passar jag ej på, sade Ramunder
bättre kläder vill jag ha, det sade Ramunder

Ramunder vore en bätteri karl
om han hade bättre kläder
Drottningen gav honom kläder så ny
av sammet och silke det fina
- Detta gör mig nog så strong, sade Ramunder
Jag får nog stig min jämna gång, det sade Ramunder

Ramunder gick sig i berget in
där alla små trollen de såto
Och alla små troll som i berget satt
de månde för Ramunder gråta
- Gråten ej för mig, sade Ramunder
Jag log alder åt er, det sade Ramunder

Ramunder började raska och slå
liksom en modiger hjälte
Och alla små troll som i berget satt
de månde till jorden nedfalla
- Härinne råder jag, sade Ramunder
Här inne står mig mycket bra, det sade Ramunder

Ramunder gick sig ett stycke fram
där fick han se stor jätturen stånda
Och Ramunder tog så i jätturens skägg
och slet så bort köttet från tändren
- Väl illa grinar du, sade Ramunder
Desto värre ser du ut, det sade Ramunder

Ramunder drog sitt stora svärd
han kalla det Dumlingen Dyra
Och hugger så jätturens huvud å
så det flög tre spanska milar
- Jag tänkte att det inte skulle ta, sade Ramunder
Men det nappa lika bra, det sade Ramunder

Ramunder lastade skepparna sju
med guld och ädlaste stenar
Och segla tillbaka till drottningens land
med skatten från småtrollens grotta
- Dett gör mig nästan strong, sade Ramunder
Jag får nog stig min jämna gång, det sade Ramunder

...

Det finns många olika versioner av visor, ballader och berättelser om jätten Ramunder. Bland annat världsmusikgruppen Gjallarhorn har gjort en tolkning av ovanstående version, lite annorlunda dock.

Det sägs att Tessjö å i Strömfors kom till då Ramunder vadade ut i finska viken med svärdet släpande i marken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar