tisdag 16 november 2010

Grüsse aus Hamburg!



Igen en gång har jag varit på resande fot i dansens tecken. Den här gången stod Hamburg i turen, och jag tror inte jag kommer att glömma den här resan i första taget.

Vi (= Andrea, Erja och jag) bodde hos Andreas syster och hennes familj. Jag har brevväxlat med dottern i familjen, Celina, tidigare; det var jätteroligt att få träffa henne i verkligheten. Gästvänligheten var fantastisk, jag har absolut ingenting att klaga på. Stadigare morgonmål har jag sällan ätit, jag hade ett eget rum och alla var vänliga och snälla.

Det hela var naturligtvis ett hejdundrande språkbad. Jag klarade mig bra på engelska, svenska och knagglig tyska, och Erja försökte så gott hon kunde på samma sätt, eftersom knappt någon förstod finska. Ich kann nicht sehr gut Deutsch sprechen, aber ich versuchte wenigstens. Det mesta blev dock en blanding av alla tre språk (ibland fyra, om finskan kom in i bilden) och dessutom en hel del gester, så man kunde göra sig förstådd. Då det blev riktigt omöjligt fick Andrea agera tolk, men det var inte alltför många gånger det behövdes sist och slutligen.

Vi höll kurs i finlandssvenska folkdanser fyra timmar på lördagen och fyra timmar på söndagen. Med en grupp på nästan 50 personer var det riktigt roligt och litet utmanande. Efter bästa förmåga lärdes en hel del danser ut, trots den knappa tiden. Det var riktigt roligt!

Dessutom hann vi med en hel del annat, och jag är förvånad och glad över att vi hann med så mycket på så kort tid. Exempelvis:

På torsdag kväll fick vi dansa tyska danser tillsammans med det lokala laget. Jag hade dansat en av danserna tidigare, men hängde med och provade på de allra flesta danser. En del var riktigt lätta och gick snabbt att lära sig, andra var mer avancerade, men på något sätt lyckades jag få (det mesta) rätt till slut. Att jag dessutom fick chans att dansa med Celina alla dagarna var riktigt roligt, vi kom bra överens och det var faktiskt ett tårfyllt adjö då vi skulle åka hem på måndag.

Vi hann också se oss omkring i Hamburg. Vi bodde i Neugraben, och därifrån tog det ett tag med tåget in till centrum. Vi hann med lite shopping och sightseeing både på fredag och måndag. På söndag kväll hann vi med lite sightseeing, och vi besökte också Reeperbahn (så mycket att man kan säga "jag har gått där") och Hamburger Dom. Då fick jag smaka på bl.a. Schmalzkuchen och en massa annat gott jag inte visste existerade. Färska potatiscchips och färska chokladöverdragna frukter (som äppel, vindruvor, jordgubbar och bananer) var helt nytt för mig. Chipsen var så färska att de ännu rykte från dem då de serverades. De var de godaste chips jag ätit. Jag visste inte heller att Camembert-ost smakar gott kombinerat med lingonsylt, men det gör det faktiskt.

Det var en mycket lyckad resa, och jag hann hem från flygfältet med den buss jag hade tänkt ta. Jag kom lyckligt hem och allting är med. Klockan jag fick står redan på min hylla precis där jag ville ha den, och det ser mycket bra ut. Vinflaskan får pappa som försenad farsdagspresent, jag tror det uppskattas.

Vielen Dank; det var en lyckad resa! :)

Bild 1: jag tände ett ljus för fafa i St. Michaeliskirche
Bild 2: Glühwein på Hamburger Dom i underbart sällskap :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar