lördag 4 december 2010

Den långa sekunden

På mitt skrivbord står tre värmeljus. Två brinner, ett har slocknat. Jag tände dem (nästan) samtidigt; med samma tändsticka. De två andra fortsätter brinna, men det tredje ljuset fick inte leva lika länge. Var veken kortare på den än på de två andra?

Tid är ett märkligt begrepp. Hur man än vrider och vänder på det finns det ingen komplett förklaring på vad det egentligen är. Klockan på bordet tickar, alltså går tiden framåt; men ibland kan en timme kännas som en minut och ibland kan en sekund kännas som en evighet. Speciellt när man väntar på någon eller något. Varför kan inte mitt kaffe bli klart nu?

Min tid är inte densamma som din. På mormors tid var det lyx om grannen ägde en radio. Under ryska tiden hörde Finland till Ryssland. Idag har jag inte tid att spela flöjt. Tid är pengar. Tiderna förändras. Texten är skriven enligt rådande tidsanda. Det tar inte så lång tid. Att leta efter en nål i en höstack är bortkastad tid. Han tuggar i takt med tidens tand.

Näe, det var då inget entydigt begrepp. Tid. Vad är tid? Var är tid? Vem är tid? Hur är tid? När är tid? Varför är tid?

Tiden kan delas in i kvantitet och kvalitet. Lång eller kort, mycket eller lite, sekunder, minuter, timmar, dygn, veckor, månader, år etc. Välanvänd eller bortkastad, bra eller dålig, god eller ond etc. Finns det död tid? Kanske när man mitt i natten sitter och väntar på ett flyg som är försenat, exempelvis.

Nu var det ju så att jag egentligen skulle använda min tid till någonting annat än att skriva om tid i min blogg; men jag funderade så mycket att jag måste få skriva av mig en aning innan jag fortsätter sticka. Vilket jag tänker göra nu, så jag blir klar i tid :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar